Sosiaalisen median kuvakoot
Sosiaalinen media on visuaalinen alusta, ja kuvien oikea koko vaikuttaa suoraan siihen, miten hyvin julkaisu toimii. Jokaisella kanavalla on omat suositellut mittansa kuville ja videoille. Tässä tiivis opas viiden tärkeimmän kanavan kuvakokoihin.
Oikein mitoitettu kuva näyttää paremmalta ja varmistaa, ettei tärkeä tieto tai sommittelun kannalta olennaiset elementit rajaudu väärin. Etenkin lyhytvideoissa pystyformaatti (9:16) on tärkeä, koska se täyttää koko näytön ja saa yleisön pysähtymään paremmin. Vaakavideoita kannattaa suosia vain Youtuben pitkissä videoissa.
Onneksi eri alustoilla pystyy aika hyvin käyttää samoja kuvia ilman säätämistä, jos teet paljon samoja julkaisuja eri paikkaan. Myös lähes jokainen julkaisujärjestelmä antaa mahdollisuuden kuvan säätöön, joten mikään pakko ei ole kuvia säätää etukäteen.

Jo useamman vuoden ajan on Instagramissa suosittu kuvia, jotka ovat suorakulmioita, koska ne saavat enemmän näkyvyyttä julkaisuja selatessa. Yleisin kuvakoko on ollut usean vuoden ajan 4:5 eli 1080 x 1350. Toukokuun lopussa 2025 Instagram päivitti feedin kuvakoon. Se on nyt 3:4 eli 1080 x 1440. Nykyisin on suositeltavaa käyttää jompaa kumpaa näistä suorakulmioista. Jos julkaiset koossa 3:4, kuva näkyy sellaisenaan feedissä. Jos julkaiset koossa 4:5, kuvasta leikkautuu hieman reunoja pois feedissä.
Instagram ei enää suosittele neliökuvia 1080 x 1080 px (1:1), koska se ei ole enää feedin kuvakoko. Vaakakuvia 1080 x 566 px ei Instagramissa kannata julkaista, koska ne eivät pääse oikeuksiinsa ja siksi eivät myöskään saa näkyvyyttä. Sekä neliökuvia että vaakakuvia voi edelleen julkaista Instagramissa, mutta kumpaakaan en suosittele.
- Julkaisut profiilissa: 1080 x 1440 px (3:4)
- Muut mahdolliset kuvakoot: 1080 x 1350 px (4:5), 1080 x 1080 px ja 1080 x 566 px
- Kelan (Reels) kuvakoko: 1080 x 1920 px (9:16). Kelan kansikuva näkyy kela-sivulla koossa 9:16, mutta feedissä koossa 3:4 eli se leikkaa alkuperäistä kuvaa hieman ylhäältä ja alhaalta.
- Tarinan kuvakoko: 1080 x 1920 px (suhde 9:16)
- Profiilikuva: 320 x 320 px (näkyy ympyränä)
Facebookissa voi vielä julkaista hyvinkin eri kokoisia kuvia ja ne kaikki omalla tavallaan toimivat edelleen Facebookissa. Jos kuitenkin olet julkaisemassa vain yhtä kuvaa, niin suosittelen pystykuvaa.
Toisin kuin Instagramissa, Facebookissa ei ole videoille kansikuvaa ja Facebookissa voi julkaista myös ilman kuvaa tai videota eli pelkän tekstin.
Pystykuva: 1080 x 1350 px (4:5)
Vaakakuva: 1200 x 628 px (1.91:1)
Neliökuva: 1080 x 1080 px (1:1)
Videon koko: 1080 x 1920 px (9:16)
Tarinan koko: 1080 x 1920 px (9:16)
Kansikuva: 851 x 315 px
Profiilikuva: 170 x 170 px (näkyy ympyränä)
TIKTOK
TikTokissa ainoa järkevä julkaisukoko on 9:16. Tämä koskee niin videoita, videoihin laitettavia kuvia, kuin esim. kuvista tehtyjä karusellijulkaisuja. Videoihin nykyisin saa oman kansikuvan halutessaan, se on myös tätä samaa kuvakokoa.
Videoiden ja kuvien koko: 1080 x 1920 px (9:16)
Profiilikuva: vähintään 200 x 200 px (näkyy ympyränä)
YOUTUBE
Thumbnailin koko on tärkeä, koska se vaikuttaa siihen, kuinka houkuttelevalta video näyttää hakutuloksissa ja suosituksissa. Profiilikuva ja taustakuva auttavat brändin tunnistettavuudessa. Videolle ei ole pakko luoda pikkukuvaa, kun videon julkaisee, vaan sen voi myös ottaa suoraan videosta.
Videon pikkukuvan koko: 1280 x 720 px (16:9)
Shorts kuvakoko: 1080 x 1920 px (9:16). Lyhytvideon kansikuvan koko on sama, kuin videon koko eli 1080 x 1920 px (9:16).
Profiilikuva: 800 x 800 px (näkyy ympyränä)
Taustakuvan koko: 2560 x 1440 px
Taustakuva näkyy hieman erilailla eri laitteilla. Joten jos haluat, että kuva ja teksti näkyy hyvin kaikilla laitteilla, niin sijoita tärkeät asiat alueelle 1235 x 338 px. Tarkista näkyvyys tietokoneella, tabletilla ja puhelimella.
LinkedInissä visuaalinen ilme on tärkeä osa ammatillista profiilia. Oikean kokoiset kuvat varmistavat, että profiilisi näyttää ammattimaiselta ja houkuttelevalta.
Yksittäinen julkaisu: 1200 x 627 px
Karuselli: 1080 x 1350 px tai 1080 x 1080 px
Videot: 1920 x 1080 px tai 1080 x 1080 px
Henkilökohtainen profiili
Taustakuva: 1584 x 396 px
Profiilikuva: 400 x 400 px (näkyy ympyränä)
Yritystili
Taustakuva: 1128 x 191 px
Yrityksen logo: 400 x 400 px
PDF-OPAS
Lataa PDF-opas minkä avulla voit varmistaa, että sosiaalisen median sisältösi näyttää parhaalta mahdolliselta kaikilla alustoilla. Oikeat kuvakoot parantavat näkyvyyttä ja sitoutumista, joten niiden huomioiminen on tärkeä osa tehokasta sosiaalisen median strategiaa.